W nowym rozkładzie Przewozów Regionalnych nastąpią istotne zmiany w ofercie na wielu liniach, zarówno „stykowych” pomiędzy województwami, jak i w obrębie województw. Częściowo wynika to ze zmiany przewoźników, częściowo – jest skutkiem realizowanych inwestycji taborowych.
Informowaliśmy już, że PR od nowego rozkładu przejmą od Kolei Śląskich obsługę odcinków pomiędzy Tarnowskimi Górami i Herbami Nowymi (jest to fragment „stykowej” trasy Tarnowskie Góry – Wieluń), a także pomiędzy Bielskiem-Białą i Wadowicami. Zmiana nastąpi także na styku woj. pomorskiego i kujawsko-pomorskiego, co wynika z faktu, że PR wygrały przetarg na obsługę pomorskich „stykowych” odcinków na liniach 208 (odc. Chojnice – Silno) i 215 (Czersk – Szlachta), gdzie na terenie woj. kujawsko-pomorskiego ruch prowadzi Arriva. W efekcie porozumienia pomiędzy przewoźnikami, PR obsłużą część połączeń w relacjach Czersk – Laskowice Pom. i Czersk – Wierzchucin, w zamian Arriva utrzyma w całości połączenie Bydgoszcz – Tuchola – Chojnice.
PR ustąpią częściowo pola Kolejom Dolnośląskim na odcinku Żary – Zielona Góra, co z kolei ma związek z przywróceniem codziennych bezpośrednich połączeń pomiędzy Jelenią Górą i Zieloną Górą. Istotne zmiany, związane ze zwiększeniem pracy eksploatacyjnej KD, będą też mieć miejsce w obrębie samego Dolnego Śląska: KD przejmują od PR większość zadań przewozowych na trasie Wrocław – Jelenia Góra – Szklarska Poręba.
Modyfikacja związana ze zmianą przewoźnika nastąpią też w woj. łódzkim (ŁKA przejmuje PR od nowego rozkładu obsługę trasy Łódź – Łowicz, pojawi się także na trasie do Koluszek; szczegółowe zmiany w rozkładzie ŁKA przedstawimy za kilka dni), a także w Małopolsce. Od 14 grudnia nowy przewoźnik, Koleje Małopolskie (KMŁ), rozpocznie obsługę odcinka Kraków Gł. – Wieliczka.
Nowy przewoźnik i poprawa oferty na trasie do Wieliczki
Zmiana przewoźnika na trasie do Wieliczki oznaczać będzie znaczącą poprawę oferty. W dni robocze, przez cały dzień w godz. 5-21 pociągi kursować będą co 30 min (w soboty takt półgodzinny zostanie zachowany do godz. 14), znacznie później odjeżdżać będzie ostatni pociąg z Krakowa (23.10 – obecnie 20.29), ułożono także cykliczny rozkład. Minusem zmiany przewoźnika jest likwidacja pociągów PR kursujących w bezpośredniej relacji Wieliczka – Kraków – Trzebinia – Oświęcim, przy czym należy pamiętać, że w kolejnych latach, zgodnie z intencją władz województwa, KMŁ mają przejmować od PR kolejne linie (m.in. trasę Kraków – Trzebinia).
Oferta na trasie Kraków – Trzebinia – Oświęcim/Katowice będzie zbliżona do obecnej, choć np. trzeba zwrócić uwagę, że w porannym szczycie (w godz. 4.30 – 9.10) w nowym rozkładzie do Krakowa od strony Krzeszowic przyjedzie 9 pociągów PR, podczas gdy obecnie jest to 10 pociągów.
Istotne zmiany w ofercie PR nastąpią od 1 marca 2015 r. w relacji pomiędzy Kielcami i Katowicami. Od początku marca kursować będą 2 pary pociągów Regio w relacji Kielce – Katowice trasą przez CMK. Przed wjazdem i po zjeździe z CMK (na odcinkach Kielce – Czarnca i Zawiercie – Katowice) pociągi te będą się zatrzymywać na wszystkich stacjach i przystankach. Czas przejazdu pomiędzy Kielcami i Katowicami będzie konkurencyjny wobec transportu drogowego: wyniesie 2 godz. 15 min. Uruchomienie tych pociągów jest możliwe dzięki zakupowi nowego taboru przez Południową Grupę Zakupową, w skład której wchodzą woj. śląskie, małopolskie, świętokrzyskie i podkarpackie. Uruchomienie tych pociągów spowoduje likwidację z początkiem marca pociągów Kolei Śląskich Katowice – Zawiercie kursujących w zbliżonych godzinach.
Łatwiej do Zielonej Góry i Świnoujścia
Z kolei inwestycje realizowane przez Zachodnią Grupę Zakupową (w jej skład wchodzą woj. lubuskie i zachodniopomorskie) poprawi się, już od grudnia, oferta połączeń na „styku” województw zachodniej i północno-zachodniej Polski. Od nowego rozkładu, 4 pary pociągów PR w dni robocze i 2 pary w dni wolne kursować będą w bezpośredniej relacji Poznań – Zbąszynek – Zielona Góra – Nowa Sól. O 1 parę zwiększy się także liczba bezpośrednich pociągów PR z Poznania do Szczecina, przy czym, podobnie jak obecnie, mankamentem będzie zbyt wczesna godzina odjazdu ostatniego pociągu z Poznania: 16.46 (obecnie 16.38). Przy czym będzie to pociąg kursujący w relacji Poznań – Świnoujście (a nie, jak obecnie, do Szczecina), ze skomunikowaniem w Wysokiej Kam. do Kamienia Pomorskiego. W nowym rozkładzie w dni robocze z Poznania do Świnoujścia kursować będą 4 bezpośrednie pociągi PR dziennie (w weekendy – 3 pociągi), wszystkie skomunikowane z pociągami do Kamienia Pomorskiego.
* * *
To pierwsza część analizy rozkładu jazdy PR (nie licząc opublikowanego wcześniej artykułu nt. zmian w rozkładzie jazdy w woj. lubelskim). Jutro opublikujemy część drugą. Zapraszamy do zapoznania się z najważniejszymi zmianami w rozkładach pociągów